Dag 4 - Bogor naar Bandung

18 juli 2018 - Bandung Wetan, Indonesië

Vanochtend de wekker om 07:00 want we zouden om 8 uur opgehaald worden door onze prive chauffeur voor de rit naar Bandung. Om 07:15 krijgen we een appje van Floris en Kim dat Wawan (onze chauffeur) al bij hun voor de deur stond. Ik had absoluut niet verwacht dat ze hier zo optijd zouden zijn, eerder te laat. Maar gelukkig hadden Kaj en ik gisteren onze backpacks al helemaal ingepakt en alles klaar gelegd dus om 07:30 uitgecheckt en toen stond het busje al snel bij ons voor de deur.

We reden een stukje totdat we het drukste deel van Bogor achter ons hadden gelaten en stopten toen even voor een broodje van de indomarket als ontbijt. We kozen voor iets met chocola dat zag er wel lekker uit en was ook zeker niet vies, alleen erg vullend was het ook niet dus ook nog maar een rol buscuitjes mee.

En toen begon onze rit naar Bandung. Onderweg heeft Wawan ons wat Indonesische woordjes geleerd. “Salampaki”  betekent ”Goeiemorgen”, “Trimakasi” betekent ”Dankje wel” en “Samasama” is “graag gedaan”. We hadden onszelf al “Hati Hati” aangeleerd, dit betekent Pas Op! of kijk uit! wel wist Wawan ons nog te vertellen dat gewoon alleen Hati, hart betekende en dat boterham en discussie hetzelfde zijn als in het Nederlands.

Na ongeveer 2 uurtjes rijden stopten we bij een thee-plantage. Het was een mooi uitzicht  en heel ander soort plantjes dan we hadden verwacht. Wawan vertelde dat van de jonge lichtgroene blaadjes zwarte en groene thee wordt gemaakt. Ook is het helemaal niet zo duur, per kg van die blaadjes krijgen ze maar 5500 roepia, dat is ongeveer €0,33 cent. We liepen een stukje verder naar een boom waar Wawan wat schors van af peuterde wat we moesten ruiken, kaneel! Het waren kaneel bomen, echt leuk want zonder Wawan hadden we dat nooit geweten.

Toen weer verder met het busje. We reden door mooie landschappen en berggebieden en als we wilde stoppen voor een foto dan kon dat maar Wawan wist eigenlijk de mooiste plekjes. Op 1 van die plekken zei hij “Jaa stap hier maar uit en dan lopen jullie 500 meter over de brug en dan wacht ik daar op jullie”. En weg reedt hij met het busje en onze backpacks, ik gilde nog niet weg gaan he haha maar hij bleef keurig staan wachten aan het eind van de brug. Misschien omdat hij nog de helft van zn geld moest krijgen? Haha. Na heel wat foto’s en het uitzicht over de brug liepen we weer terug naar de auto en gingen we verder. Wawan had nog 1 stop voor ons bedacht, het proeven van een kokosnoot. Kaj en ik hadden dit in Thailand ook geproefd en vonden het daar super smerig maar deze was eigenlijk best oké. Het is niet geweldig maar wel lekker als je dorst hebt.

Toen we na 5 uurtjes rijden aangekomen waren in Bandung was het een beetje zoeken naar ons hotel maar na 4 rondjes bleken we er gewoon al 2x langsgereden. In het hotel kregen we een gratis upgrade naar de luxeryroom, waarom? Geen idee. Maar het is heerlijk. ’s Middags hebben we een beetje rustig aan gedaan en even de foto’s bekeken. ‘S avonds zijn we, met de Indonesische uber (grab, echt een geweldige app, voor wie ooit nog eens naar Indonesië gaat!), naar de shoppingmal gebracht en hebben we hier echt heerlijk gegeten. We zaten super vol en het was uiteindelijk bij elkaar nog geen €9,00.

Nu weer terug in het hotel, lekker gedoucht in onze luxe kamer en zo lekker slapen. Morgen staat op de planning, goeie deet kopen want ik zit alweer onder de muggenbulten en ze zijn weer net zo groot als golfballen. Ook wil Kaj naar een monument en willen we kijken wat Bandung nog meer voor mooie plekken te bieden heeft. Op avontuur dus!

Liefs,

Kaj & Quinty

1. Marjolijn:
    18 juli 2018
    Jeetje wat een verhalen en pas op dag 4!
    Net alles in de tuin voorgelezen aan Hen .
    We genieten mee ...😘😘
  2. Ank:
    19 juli 2018
    Via Marjolijn ook allesgelezen. Fantastische reis en veel,oude
    herinneringen aan een soortgelijke reis. Jammer van al die muggen, maar dat had je kunnen weten!
    Veel plezier Oma en Opa