Dag 5 - Bandung

19 juli 2018 - Bandung, Indonesië

Vandaag hebben we rustig aan gedaan. Er stond ook niet veel op de planning moet ik eerlijk zeggen. We zijn om half 10 pas gaan ontbijten en hebben dus even lekker “uitgeslapen”. Kaj wilde vandaag graag naar het West javaanse people’s struggle monument. Kaj had bedacht dat wij dat stukje wel even konden lopen want het was toch niet zo ver van ons hotel. Heb je wel eens gehad dat iemand zei “oooh dat kunnen we wel lopen joh is niet zo ver!” en dat je dan ondertussen 1,5 uur onderweg bent, geen idee hebt waar je bent en ongeveer de halve stad bent overgestoken? Zo voelde ik me vandaag.... Kaj had de afstand iets onderschat en het bleek verder dan we dachten. Uiteindelijk hebben we het monument wel gevonden maar besloten we dat we het van een afstandje goed genoeg konden zien en dat de camera een prima optische zoomlens heeft en we dus niet nog eens een kilometer verder en dichterbij hoefde te lopen. Dus foto gemaakt, zo hebben we ook weer gezien en weer door.

De app Grab is super handig maar heeft wel internet nodig, en laten wij dat nou net niet in onze bundel (voor het buitenland) hebben dus we zijn maar opzoek gegaan naar een simkaartje met internet. Dat blijkt nog niet zo makkelijk als je zou denken want als je zo’n simkaart bij een reguliere verkoper koopt zal je je eerst moeten registeren met weet ik veel allemaal wat en dat gaat als toerist niet zo makkelijk. Kim & Floris hadden in Bogor een simkaartje gekocht bij iemand op straat dus we wisten dat het wel ergens kon. Toen maar op zoek gegaan naar een “winkeltje” ergens aan de weg. Ook dit was weer een wandeling waar je u tegen zegt met een 32° brandende zon op je koppie. Uiteindelijk gevonden en van de verkoper weer een nieuw woord geleerd: Haturnuhun, dit betekent “Dankje wel” maar dan in de bandungneze taal.

Nu we eindelijk internet hebben gaat het boeken van een grab car een stuk makkelijker (dit is ook eigenlijk de enige reden waar we de simkaart voor nodig hebben en zullen gebruiken). De app werkt zo, je zegt waar je naar toe wilt - de app geeft aan wat het bedrag wordt op basis van kilometer afstand en dan kan je de rit boeken. Een chauffeur kan jouw rit dan accepteren en vaak staan ze binnen 2 minuten al voor je neus. Zo ook weer bij ons en zo zijn we naar de Dutch War Cemetery gebracht. Hier wilde ik heel graag heen omdat mijn moeder voor vertrek naar Indonesië zei dat Opa Piet in Bandung in dienst heeft gezeten. Gelukkig ligt opa niet op deze begraafplaats anders was ik er nooit geweest maar vond het toch een mooi idee om deze ereplaats te bezoeken. Het was super indrukwekkend en heftig om te zien hoeveel mensen tijdens deze oorlog zijn omgekomen. Niet alleen militairen, maar ook kinderen van nog geen 3 maanden oud, vrouwen, broeders en zusters en lokale bevolking. We waren helemaal alleen op de begraafplaats en vonden het allebei erg bijzonder.

Liefs,

Kaj & Quinty