Dag 26 & 27 - Ubud

10 augustus 2018 - Ubud, Indonesië

9 augustus - Van Nusa naar Ubud

We hadden de boot van 12:30 uur. Dus we konden ‘s ochtends lekker rustig aan doen. Om kwart over 11 werden we naar het ophaalpunten bij de yellow bridge gebracht, met twee scootertjes. Dat blijft toch een uitdaging met die grote tassen op je rug maar het was gelukt. Bij de yellow bridge werden we weer opgehaald door de bootmaatchappij die ons naar de haven bracht. We hadden een andere boot naar de vorige keer en konden nu helaas niet bovenin zitten maar moesten we gewoon beneden. De boot was gelukkig niet helemaal vol geboekt dus hadden we wat ruimte. Je moet je voorstellen dat je op de stoelen in dit soort “fastboats” nog minder ruimte hebt dan in een vliegtuig... dus wat extra ruimte is fijn.

De zee was rustig en binnen 20 minuutjes waren we er al. De boot kon alleen om een bepaalde reden niet zo goed aanmeren dus moesten we tot onze billen in het waren haha. Het was vooral ook leuk om te zien hoe sommige werden gedragen en hoe sommige toch zoveel mogelijk moeite deden om droog te blijven maar dit toch niet lukte. Op het moment dat we op de kant aan kwamen lopen en op de tassen stonden te wachten begon het gebouwtje achter ons ineens enorm te schudden. Mannetjes begonnen te schreeuwen dat we aan de kant moesten maar na een paar seconden stopte het alweer. Helaas weer een aardbeving op lombok. Niet zozeer gevoeld deze keer maar wel degelijk heel goed kunnen zien! Scheelde heel weinig of het huisje lag om. Dus dat was wel weer even schrikken.

Een chauffeur zou ons naar midden Ubud brengen en vanaf daar moesten we zelf vervoer naar de villa regelen. We kwamen er alleen achter dat we zwaar langs de villa waren gereden toen het al te laat was dus dat was niet zo slim van ons. Al betwijfel ik het of de chauffeur ons af had willen zetten. We werden afgezet in het centrum bij een supermarkt waar we gelukkig nog even konden pinnen. Meteen kwamen er een hoop mannetjes naar Kaj toe of we transport wilde en dat dan 200k roepia was omdat we met 2 personen waren. Want dat maakt uit of er 1 of 2 personen in je busje voor 8 man zit... maar goed. Wij hebben deze meneer vriendelijk bedankt want 200k is belachelijk veel en zover was het niet. Al snel bleek dat deze meneer ons toch wel graag wilde brengen want hij kwam terug met een nieuw bod, 100k. Ook dit wezen we af want was nog steeds te veel en we moesten toch nog pinnen dus hadden geen haast. Nog een derdemaal kwam hij terug, oké ik breng jullie voor 80k! Dit was een redelijk fair prijs want voor een grab zouden we 70 hebben betaald. Alleen de grabs zijn”illegaal” in Bali en worden door de taxichauffeurs niet zo getolereerd als op Java.

We moesten een lange weg alleen maar rechtdoor, 2x links en we waren er. De weg was een beetje gek dus we hadden echt het idee waar zijn we nu weer beland. Maar eenmaal uit de auto was dat gevoel al snel weer verdwenen. Midden in de rijstvelden stond was villa kayu lama. Een super lief meisje heette ons welkom en we kregen een soort mango drankje die Kaj allebei heeft opgedronken... Eenmaal ingecheckt bracht het lieve meisje ons naar onze privé villa. En wauw wat is het hier mooi! Een eigen zwembad met ligbedjes, een soort keukentje waar je ‘s ochtends je ontbijt gebracht krijgt en waar je eventueel ook kunt lunchen en dineren. Ook binnen is het prachtig, het bed staat op een soort verhoging en heeft een enorme klamboe wat een soort hemelbed uitstraling geeft. De badkamer is een “outdoor badkamer” met een open dak en een bad !

‘S avonds hebben we bij de villa een scooter gehuurd en zijn we richting het centrum gereden om wat te eten. Ook reden we perongeluk tegen de Pandora aan waar we een charm apart hadden laten leggen dus die hebben we ook maar meteen opgehaald ! Happy Quint! En daarna heeeerlijk slapen in ons eigen hemelbed!

10 augustus: We hebben zo lekker geslapen! Eindelijk een lekker bed, en groot! Geen queensize dit maar eerder kingsize haha! Het plan was om vandaag naar de monkey forest te gaan. En omdat het daar heel druk kan worden waren we vroeg op gestaan. Stipt om 8 uur, zoals besteld stond het ontbijtje voor ons klaar. Het was een uitgebreid ontbijt met vers fruit een omelet met ham, verse sapjes, muesli en thee. Erg lekker ! L

Op de scooter naar monkey forest zagen we al dat het super druk was in het centrum. We zijn een beetje om de drukte heen gescooterd zoals alle andere indo’s het op de scooter ook doen haha. Entree viel mee dus we gingen naar binnen. Kaj en ik waren al helemaal “bang” gemaakt dat de apen heel agressief zijn en dat ze dingen van je afpakken. Maar andere zeiden weer als je het niet opzoekt valt het allemaal wel mee. Dus hoopvol liepen we naar binnen, waar het eerste aapje al aan het poseren was op een bruggetje. We liepen een stukje verder waar een meneer de apen maïs aan het voeren was. Hier zaten een paar grote apen maar ook heeel veel kleintjes en baby aapjes. Echt super lief. Alleen zo snel!! Dus foto’s maken was een uitdaging maar we hebben vooral van het spel genoten.

Weer een stukje verder kwamen we bij een soort vijvertje waar een aantal kleine aapjes aan het spelen waren. 1 aapje ging op een plekje zitten maar dat vond een grote aap niet zo’n goed plan dus hij jaagde het kleine aapje zo op dat hij als enige uitweg zag om vol in het water te springen. Dat bleek een leuk spelletjes dus er sprongen er meerdere van de standbeelden zo in het water. Een leuk gezicht! Ook kwamen we er hier achter dat als je naast een boom gaat staan je gebruikt wordt als opstapje naar de boom. De aapjes gingen achter elkaar aan rennen en een meneer die bij de boom stond had ineens 3 rennende aapjes over hem heen.

Weer een stukje verder kwamen we bij een overkapping. Het was inmiddels gaan regenen dus dat was wel even fijn. Ook hier waren heel veel aapjes. Ook weer een heleboel kleintjes. Hier kregen ze kokosnoot die ze helemaal aan het uitlepelen waren. Toen we over een bospaadje liepen zaten er een paar aapjes op het pad, ik zei tegen Kaj dat hij er even achter moest gaan zitten zodat ik een foto kon maken. Het kleinste aapje keek hem aan en sprong zo boven op zn schouder. Het was leuk totdat het aapje bedacht dat hij mijn tasje wel open kon maken. 2 Australiërs zeiden dat als je begint met lopen dat de aapjes dan van je afspringen want dat vinden ze niet leuk en het werkte haha.

Na het apenbos zijn ze nog even door het centrum gereden en getopt bij een soort marktje. We dachten hier nog wat leuke souvenirtjes te kopen maar het was voornamelijk echt troep. Ik vond 1 olifantje leuk maar daar moest hij bijna 30 euro voor hebben dus toen zijn we maar doorgelopen.

Daarna weer met de scooter naar de villa waar we nog even hebben gezwommen en hebben geluierd. Ubud centrum is best duur wat betreft eten en bij de villa is het soms zelfs goedkoper dus hebben we maar in onze eigen “tuin” gegeten. Nu liggen we weer lekker in ons hemelbed naar de stortregen te luisteren en gaan we morgen als het goed is naar de Bali-zoo.

Liefs,

Kaj & Quinty

1. Marjolijn:
    10 augustus 2018
    Leuk verhaal weer jongens!!
    Zei net tegen Hen als ze thuis komen zijn we al helemaal bij !!