Dag 23 - Kuta Bali

6 augustus 2018 - Kuta, Indonesië

Vanochtend toch een beetje raar wakker geworden. Veel appjes met nieuwsberichten over het aantal doden in Lombok en alle schade. Maar ook veel appjes om te vragen hoe het met ons gaat! Heel lief allemaal en het gaat goed hoor! We beseffen nogmaals wel echt hoe onwijs mazzel we hebben gehad. Als we de filmpjes zien van de gili eilanden die ontruimd worden en wij daar 4/5 dagen geleden zelf nog stonden met een grote glimlach omdat we ein-de-lijk op Gili T waren aangekomen. Dat geeft toch wel een dubbel gevoel. Nu zie je alleen maar bange mensen, mensen in paniek, en mensen die weg willen. In ons hotel konden we wat kleine scheurtjes zien maar die was het personeel aan het eind van de dag alweer aan het repareren.

Wij begonnen de dag met een scooterritje naar het hoofdkantoor van Eka Jaya. De bootvaartmaatschappij van de fastboats richting de gili eilanden. Wij hadden een retour ticket gekocht aangezien dit voordeliger was maar uiteindelijk hebben we er geen gebruik van gemaakt omdat de boten niet meer gingen. We waren gisteren al geweest maar toen was het zondag en was het dicht dus we gingen het vandaag nog maar eens proberen. Gisteren zei het meisje dat we 3 dagen op het geld moesten wachten maar dat was nu niet meer aan de orde. Maar we kregen ook niet zomaar het geld terug. Wat bleek nou, omdat wij kaartjes hadden gekocht in Padangbai (lees: een officieel kantoor van ekkajaya in Padangbai) konden wij niet ons volledige bedrag terug krijgen in kuta. Dat zou zoiets zijn dat als ik bij de Pandora in Haarlem een charm koop en die wil terug brengen in Amsterdam, ik maar de helft terug krijg? Slaat nergens op maar volgens het meneertje had het iets te maken met dat wij met een verkoper hadden gesproken en hij ook een deel van ons betaalde bedrag kreeg. We konden het regelen als we zelf even de meneer gingen bellen om hem te vragen. Maar na een half uur nam hij nog niet op en waren we er klaar mee. We kregen nu 600k roepia terug inplaats van de 900k die we betaald hebben. Beetje jammer maar gelukkig beter iets dan niets. Meneertje wist ons wel nog te vertellen dat als we de kaartjes in kuta hadden gekocht we wel het volledige bedrag hadden terug gekregen...??? Beetje mosterd na de maaltijd als je het mij vraagt. Maar goed, nogmaals beter iets dan niets.

‘S middags gingen we surfen. Dat stond al een tijdje op ons todo-lijstje en in kuta kan dat heel goed. De golven waren wel hoog maar vol goeie moed gingen we met 2 locals de zee in. Nou moet ik toegeven dat ik wist dat surfen niet makkelijk was maar ik had het alsnog zwaar onderschat. Na een half uur geploeterd, 100x op het strand aangespoeld, overal zand (en dan bedoel ik echt overal) en door Mn bord aangevallen tot bloedende knieën aan toe stond ik nog niet op dat stomme bord. Waarop mijn instructeur triomfantelijk vraagt: “lady Why don’t you just stand?” Ja mister, I don’t know, Maybe Because of the waves are pulling me down and dropping me at the beach like A dead whale...... Voor mij na een half uurtje wel mooi geweest. Ik heb het geprobeerd en het mannetje zei dat de golven ook wel een beetje te hoog waren voor een beginner. Afgezien van dat, zei hij dat volgens mij alleen maar om niet te hoeven zeggen dat ik gewoon geen talent heb voor surfen haha. Al waren de golfen ook wel echt heel hoog! Bij Kaj ging het beter ! Al had hij ook wel last van de hoge golfen, maar hij heeft zelfs een paar keer gestaan!! We hadden een uurtje geboekt maar Kaj was ook wel helemaal gesloopt na een uur (en ik dus na een half uur al) dus was uiteindelijk prima.

Bij het hotel zijn we maar meteen onder de douche gesprongen. Zoals ik net al zei zat OVERAL zand en hadden we een lekkere warme douche wel verdient.

‘S avonds hebben we even wat gegeten en een leuk souveniertje gekocht als aandenken aan ons surf-avontuur. Daarna de backpacks ingepakt (voor de 60000000e x keer deze vakantie haha) en nu lekker op bed. Mijn knietjes zijn aardig rood geworden en we liggen lekker voldaan in bed.

Morgen worden we om half 8 opgehaald en gaan we naar de Nusa eilanden! En ja mam, die zijn veilig ! Daar blijven we 2 nachtjes en dan gaan we alweer naar onze aller laatste bestemming op Bali, Ubud!

Liefs,

Kaj & Quinty

1. Ingrid Stuurman:
    7 augustus 2018
    Heb je toch niet de surf genen van je vader geërfd Quint ;) ... Maar ik moest erg lachen om je antwoord op de vraag waarom je niet op je board bleef staan. En misschien is surfen na een aardbeving in zee niet zo veel verderop ook een beetje te veel uitdaging... In de journaals hier in NL veel berichten over de aardbeving. En beelden van de overvolle stranden op de Gili's met toeristen en inwoners die wegwillen. Ben blij dat jullie voor dit alles net in Bali waren.... Hoewel ik vanavond zag dat daar (Bali) ook toeristen naar huis willen nu. Ik vind het niet zo'n prettig idee dat je nu weer naar een eilandje gaat maar goed, de beschermengeltjes waren er zondag dus ze zullen nog wel even blijven. En goed om te lezen dat je nu Aziatisch kampioen backpack inpakken bent hahaha. Nog heel veel plezier deze komende laatste week en ik hoop dat alles goed blijft verlopen. Liefs van iedereen hier xxxxx