Dag 19 & 20 - Gili Trawangan en Gili Meno

3 augustus 2018 - Lombok, Indonesië

Vanwege slechte WiFi is dit weer een 2 in 1 verslag:

Donderdag 2 augustus: Vannacht heeft Quint niet zo lekker geslapen want ze had wat last van d’r buik en hoofd. ‘S ochtends rustig aan gedaan en lopend met de backpack naar de haven waar we met de public boat naar Gili Meno zouden gaan. We moesten even wachten want we waren wat vroeg. Toen de boot aankwam zagen we dat onze dichte schoenen geen handige keuze waren want we moesten tot kniehoogte door het water om in te stappen. Het was ‘s nachts onwijs hard gaan waaien dus de golven waren super hoog. Na met veel pijn en moeite ingestapt te zijn met al onze bagage begon de hel. De boot was al best vol en Quint koos perongeluk een plekje bij het “open” raam en kreeg al snel een hele plens water over zich heen. Door alle mensen en over alle spullen heen ben ik snel naar Kaj gegaan en daar gaan zitten. Toen we eindelijk op weg waren bleken ook de “dichte” ramen niet helemaal waterdicht en moest je vooral niet tegen de zijkant aan zitten. De golven waren heel hoog en als je nog niet misselijk was dan werd je dat nu wel. We hebben zoveel mogelijk geprobeerd de tassen droog te houden en waren blij dat het maar een overtochtje van 15 minuutjes was.

Op Gili Meno aangekomen hebben we een “paardentaxi” genomen. Ook op dit Gili eiland rijden er geen gemotoriseerde voertuigen en gaat alles met de fiets en met paard en wagen. Het was een klein paardje en we vonden het best een beetje zielig maar we moesten helemaal naar de andere kant van het eiland en lopen was net even te ver. We hadden een duikhotel geboekt omdat we wilde duiken, maar nu Quint niet lekker was leek ons dit niet handig. Wel zijn we gaan snorkelen. Quint voelde zich niet heel lekker maar wilde hoe dan ook toch heel graag de schildpadden zien. Dat was namelijk 1 van de redenen dat we naar Gili Meno zijn gekomen. Eerst dachten we dat we er wel naar toe konden zwemmen maar er stond zoveel stroming dat het niet te doen was en we terug zijn gegaan en een bootje hebben gehuurd. We hadden een schattig mannetje dat met ons mee zwom en echt met ons opzoek ging naar de schildpadden. We zagen er 3 op de grond liggen bij een groepje andere snorkelaars maar wij gingen verder. En toen na een stuk zwemen zagen we er 1 veel hoger zwemmen en hebben we zo’n paar 100 meter met hem mee gezwommen! Was heel magisch. Toen weer terug het bootje in en een stukje verder gevaren. Daar zagen we er 1 met z’n koppie boven water en sprongen we de zee in. Zo dichtbij heb ik ze nog nooit gezien! Het was zo leuk! En ze waren nog best wel groot!

Terug in het hotel kwamen we erachter dat we wel een beetje verbrand zijn... we hadden duikschoentjes aan en die kon je helemaal zien zitten haha. Gelukkig had ik aftersun mee. ‘S avonds was het voor Quint eigenlijk toch wel een beetje teveel en die is eigenlijk zonder avond eten meteen haar bed in gegaan. Kaj heeft even alleen gegeten maar was snel weer terug.

Vrijdag 3 augustus: Vandaag doe ik even de update want Quint die is ziek. Vannacht kreeg ze heel erg last van buikpijn, diarree en overgeven. Ik probeer het goed in de gaten te houden maar voel me zo machteloos dat ik er niks aan kan doen.

Weten jullie nog dat wij een aantal dagen geleden niet naar de Gili eilanden toe konden omdat er geen fastboaten gingen?  Nou je raad het vast al nu willen we van het eiland af en gaan er weer geen fastboaten 3 en 4 augustus. Het gedoe met die boten kost ons een hoop gezeur maar ook een hoop geld. Het heeft ons zeker al 250 euro gekost en we weten nog nier of we het terug krijgen van de verzekering... Balen hier wel echt flink van want het verpest toch wel een beetje je plezier op het eiland. Het plan was om ‘s ochtends om 7 uur met de ferry naar lombok te gaan en vanaf daar met de slowboat naar Bali. Maar omdat Quint zich zo beroerd voelde zagen we het niet echt zitten om 5 uur lang (of langer) op een slowboat te zitten met alleen voetjes wc en Quint aan de diarree. Ze had wel loperamide genomen maar die spuugde ze al snel weer uit dus dat schoot ook niet op.  Uiteindelijk zijn we even blijven liggen en mochten we later uitchecken.

In de haven kozen we er maar voor om met een ander soort bootje naar lombok te gaan dan die van gisteren. Deze ging een stuk sneller alleen moesten we ergens op zee overstappen. Weer een hele ervaring haha. Onderweg raakten we aan de praat met een meneer die een resort had op Gili Meno. Hij vertelde dat zijn manager er met 30 miljoen roepia (zo’n 2000 euro) vandoor was gegaan en dat hij halsoverkop vanuit Frankrijk ineens naar Indonesië moest. Het was een vriendelijke man en hij was onderweg naar lombok om daar zijn visa over te zetten. Hij belde een vriend die ons wel (voor een stuk minder dan dat die mannetjes op het strand aanboden) naar het hotel bij het vliegveld wilde brengen. Super lief en ook weer lekker snel geregeld.

In de auto hebben we vliegtickets besteld. De vliegtuigmaatschapijen hadden duidelijk meegekregen dat de boten niet gingen want voor een vlucht waar je normaal 25 euro voor betaalt moesten we nu 96 euro per persoon betalen. Het auto ritje duurde ongeveer anderhalf uur en we kwamen aan bij een echt vliegveld hotel. Niks mis mee en wel lekker schoon.

Vanmiddag even geprobeerd wat te eten. Gaat met Quint gelukkig alweer iets beter en hopelijk voelt ze zich morgen weer beter. Morgen om 6 uur met de shuttle bus naar het vliegveld en dan vliegen we eerst naar Surabaya (dat is dus weer Java) en dan naar Bali Denpasar.

Dus een ongeplande stop in Lombok maar kunnen nu wel zeggen dat we ook op dit stukje Indonesië zijn geweest haha.

Liefs,

Kaj & Quinty

1. Marjolijn:
    3 augustus 2018
    Jemig wat een verhalen weer!
    Zo balen dat ziek zijn daar en je ontkomt er gewoon niet echt aan!
    Ons gestel moet gewoon 1x breken in dat soort landen lijkt wel!
    Goed drinken en veeeel slapen!
    En dan die bootjes !
    Heftig!!
    Nou hoop dat t weer wat rustiger wordt nog lekker 10 dagen!!!
    Voor ons nog 2,5 schiet op ..... vandaag auto weer inleveren.
    Hoop dat als jullie weer ok zijn t genieten weer verder kan gaan!
    Maarrrrrr wel schildpadden gezien en dat kan niet iedereen zeggen!
    Liefs
    H en M
  2. Ank:
    3 augustus 2018
    Wat een gedoe, typisch een reisverhaal uit een Oosters land.
    Problemen met voeding en reizen.
    Op Bali gaat het vast beter, dat wordt relaxen.
    Hoop, dat je je nu beter voelt Quinty. Veel drinken hoor.
    En genieten van Bali: heet zand en heerlijk water.
    Liefs Ank