Dag 11 - Borobudur

25 juli 2018 - Yogyakarta, Indonesië

37,3° !!! Yessss geen koorts meer en gelukkig voelt Kaj zich ook echt een stuk beter! Vond het eerlijk gezegd toch wel een beetje spannend maar merk aan alles dat hij langzaam aan de oude niet zieke Kaj weer wordt! Gelukkig maar want vandaag stond het wereldwonder Borobudur op de planning.

We hadden afgesproken om eerst even te stoppen bij de Mandut tempel en de Pawon tempel. Deze tempels zijn allebei onderdeel van de Borobudur en behoren ook tot de werelderfgoedlijst. Ze waren niet zo groot maar het blijft toch indrukwekkend. In de Mandut stonden 3 buddha beelden en de Pawon was leeg. Bij de Pawon tempel zat een klein koffiemaakerij’tje wat wel hele speciale koffie maakt. Namelijk van kattenpoep! Ik moet toegeven dat ik het meer op een buidelrat vind lijken dan op een kat. De Luwak kat eet de besjes van de koffieplant maar verteert het nootje niet en poept deze weer uit. Ze laten deze nootjes dan drogen, maken het schoon en pellen het schilletje eraf. Hier komt dan de koffieboon uit. Deze roosteren ze en daar malen ze dan koffie van. Nou ben ik geen koffie drinker dus ik sloeg over, maar Kaj wilde wel het wel proberen. Er waren 2 soorten en Kaj koos voor de arabic variant en hij vond het nog lekker ook haha. Hebben alleen geen zakje meegenomen want het is een prijzige koffie, de duurste ter wereld is mij verteld.

Na weer een ervaring rijker zijn we doorgereden naar de Borobudur. Dani zou op ons wachten en we mochten zo lang mogelijk de tijd nemen als we wilde. Het is wel een serieuze business. Je moet door metaal detector poortjes en als je naar binnenloopt helpt er meteen een meisje om een sarong bij je om te doen. Ik zei nog dat ik er zelf 1 mee had maar ze vond de kleur zo leuk bij Mn shirt passen dus ze vond dat ik die van haar aan moest haha. Eenmaal binnen kwam er een tourguide naar ons toe of we een gids wilde, nou hadden we dit in Prambanan niet gedaan omdat Kaj zich niet lekker voelde maar dat vond ik toch wel jammer dus nu maar wel gedaan. Het was een grappig mannetje met maar 4 tanden in zn mond maar hij wist leuk te vertellen.

De Borobudur kun je bestuderen door de reliëfs en steensnijwerken te lezen. De bedoeling is dat je met de klok mee elke verdieping rondloopt. Elke verdieping had zijn eigen niveau en als je de bovenste verdieping bereikte dan bereikte je het Nirvana. Nir staat voor niets en vana staat voor alles. Niets is alles en alles is niets. Wij zijn met onze gids alle verdiepingen rond gelopen en hebben het Nirvana bereikt! (Eigenlijk niet natuurlijk want er zijn ons pas 3 reliëfs uitgelegd en ik kan je ze absoluut niet meer navertellen haha, iets met een konijn staat voor wijsheid en luisteren vanwege zn lange oren en de slurf van de olifant die omhoog staat brengt geluk en ook zijn oren staan voor goed luisteren, maar het idee was leuk). Het Nirvana was niet het paradijs maar de ultieme wijsheid. Ik vond het een beetje zweverig en dat mannetje sprak nou niet heel geweldig met zn 4 tanden maar hij bracht het leuk. Ook legde hij de 6 handbewegingen van buddha uit. (Ik hoop dat het filmpje upload anders zien jullie het wel verschijnen) Het was wel druk boven op de tempel maar volgens mij viel het nog redelijk mee. Heb zelfs nog een aantal foto’s kunnen maken zonder mensen erop!

Toen we de tempel wel bekeken hadden zijn we weer terug naar beneden gelopen. Dit was ook nog een hele uitdaging want de traptreden zijn super ongelijk en hoog en ook nog eens super stijl! Eenmaal beneden begonnen alle verkopers. Ik had wel bedacht dat ik zo’n kleine stoepa wilde als aandenken, maar toen ik ook maar het aller kleinste beetje interesse toonde stonden er ineens 8 man om me heen. Yeah miss, buddha!, 200.000 for you miss! Thats to much, okay 100.000 than! Little stoepa, big stoepa miss! Miss you Like magnet? No Thanks. Miss you want mask? No the mask is to big Thank you, i’ve little one! No Thank you haha. Pffffff en ze gingen maar door. Uiteindelijk alsnog te veel geld betaald maar ik ben er gelukkig mee dus wat maakt het uit haha.

Weer terug in het hotel hebben we eigenlijk lekker niks gedaan. Kaj heeft nog even gezwommen en ik heb de foto’s bekeken en ik vind dat ik best mooie foto’s heb gemaakt! ‘S avonds weer bij een lekker tentje gegeten en de was opgehaald en het ruikt super lekker! Daarna de backpacks weer helemaal ingepakt want morgen gaan we de hele dag in de trein naar Probolinggo. Daar worden we opgehaald door een chauffeur die ons naar onze home stay naast de Bromo vulkaan brengt! We zijn benieuwd !

Liefs,
Kaj & Quinty

1. Marjolijn:
    27 juli 2018
    Jezus wat gaaf weer!
    Echt leuk hoor al die verhalen scheelt boeken lezen hier ...
    Verzoek : meer filmpjes !!
    Scooterfilmpjr en zingende locals gezien beide top !! Lig vaak midden in de nacht alles te bekijken ! Blij dat Kaj weer ok is!
    Hou vol met genieten!